Történt egy kis baj a ruhámmal…
Mindenki rémálma, amikor a kikölcsönzött menyasszonyi- vagy alkalmi ruha valamilyen sérülést „szenved el” a kölcsönzési idő folyamán. Persze tudjuk, hogy az ember igyekszik lehetőségeihez képest a legjobban vigyázni a kölcsöndarabra, de a sors sokszor másként alakítja az eredeti terveket. Írásunk arról szól, hogy ilyenkor mi a teendő.
Először is szeretnénk leszögezni, ami biztosan nem csak a Boglárka Szalon véleménye, hanem az egész szakmáé, hogy egyetlen ruhaszalon sem örül annak, amikor sérülten hoznak vissza egy ruhát. Akkor sem, ha azért esetenként kauciót vesztesz, vagy meg kell téríteni a helyrehozatal árát. Ha egy kicsit az üzlet fejével gondolkodtok: egy kölcsönző abból él, hogy többször kiadja ugyanazt a modellt – nyilván megfelelő tisztítás és tökéletes rendbetétel után - egy újabb vendégének. A legideálisabb az volna, ha soha, semmi baj nem történne a ruhákkal, hiszen akár pár nap múlva mehet ki a boltból a kérdéses modell, és nagyon nagy baj, ha nem tud időre makulátlan állapotban a vállfán lógni a lefoglalt darab. Minden kölcsönző retteg ettől, aki kicsit is ad a jó hírére. A ruhák legnagyobb része ugyanis teljesen egyedi darab, nem pótolható. És mivel sok ruha különleges árnyalatú, sűrűségű vagy díszítésű anyagból van készítve, és gyakran külföldi végekből, ezért ezeket sajnos nem lehet pikk-pakk beszerezni. Sokszor egyáltalán nem, és olyankor az egész ruha „kuka”. Hidd el, hogy a következő klienst cseppet sem fogja meghatni az elszakadás története, mikor neki CSAK az a darab kell, és arra vágyott.
A baleseteknek persze sok fajtája van. Amikor egyszerűen csupán foltos a ruha, azt a legtöbb esetben ki lehet tisztítani. Ez alól abszolút kivételt képez a gyertyafolt, amit semmilyen anyagból semmilyen módon nem lehet maradéktalanul eltávolítani, úgyhogy azt javasoljuk, hogy gyertya közelébe semmiképp ne menjetek, ha jót akartok a ruhátoknak.
A szakadások egy része olyan, amit egy varrónő tud korrigálni, de persze amikor nem a varrásnál, hanem mondjuk a szoknya közepén szakad meg az anyag, azzal semmit nem lehet kezdeni. A varrásnak nyoma van, és ilyenkor nem varrni tudjuk a ruhát, hanem a legkisebb lyuk esetén is az egész anyagot kell levenni, és jó esetben cserélni (pl. egy teljes szoknyaaljat sok méter anyaggal). Sokszor így jön az ki, hogy van pl. egy 2 mm-es szakadás, és mégis jó pár ezer Ft helyreállítási költséget kell kérni a vendégtől. De a tulajdonos azt is fel tudja mérni, hogy egyáltalán tudja-e pótolni az anyagot, mert ha nem, akkor az egész ruha árát ki kell fizetni, persze ilyen esetben viheted magaddal a ruhát. Ez így korrekt.
Sok szalonban azzal a jelenséggel találkoznak, hogy a vendég – habár tudja, hogy sérülten hozza vissza a ruhát – eltitkolja, vagy letagadja, hogy nála történt volna a baleset. Ez megint csak nagyon kellemetlen, hiszen minden ruhát tüzetesen átnézünk visszahozatalkor, és ha sérülés van, akkor kártérítést kell fizetni. Ilyenkor épp elég baj, hogy gond van a ruhával, senkinek nem hiányzik a terelés vagy a mismásolás. Nagyon rosszul tud esni nekünk is, de más kölcsönzőnek is, amikor a vendég azzal próbál érvelni, hogy „már a kikölcsönzéskor is sérült volt a ruha”. Persze mindenki emberből van, a tulajdonos is tévedhet, akaratán kívül is kiadhat olyan modellt, amin tényleg volt egy rejtett hiba, de ez kb. 1000-ből egyszer, ha előfordul. Mi, a Boglárka Szalonban nagyon sok energiát fordítunk a ruháink szépségére, és úgy érezzük, hogy ilyen manővereket egyszerűen nem engedhetünk meg magunknak. A mi jó hírünket pont a maximalista hozzáállásunk alapozta meg, nem fér bele tehát, hogy ilyen alapvető hibát vétsünk.
Amit Te, kedves Vendégünk megtehetsz, hogy ne kerülj ilyen helyzetbe, és bennünket se állíts kényelmetlen döntések elé, a következőket tanácsoljuk baráti jóindulattal:
- Mindig, ha kölcsönzöl bármit, nagyon tüzetesen vizsgáld át a ruhád, hogy találsz-e rajta sérülést, nehogy a visszavitelkor Neked támadjon problémád ebből.
- Olvasd el alaposan a szerződést, amit megkötsz, és ha nem világos bármelyik pont, kérdezz rá, hogy mit jelent. A szerződések szokták tartalmazni ezeket a passzusokat is, amik persze nem lépnek életbe, ha nincs gond.
- Ha mégis beüt a vis maior, akkor emberileg az a legtisztességesebb, ha odaállsz a tulajdonos elé, és elmondod, mi történt. Hidd el, mi sem vagyunk fából, méltányolni fogjuk, hogy Te is tisztességes voltál velünk, és biztosíthatunk, hogy nekünk sem az a célunk, hogy „lehúzzunk”, hanem hogy máskor is az elégedett vevőink között tudhassunk Téged.
Szeretettel várunk Benneteket.